BPA

BPA

 

 

Aan: het College van B&W der Gemeente Amersfoort                        

T.a.v. de burgemeester, mevrouw A. van Vliet-Kuiper,               Amersfoort, 19 mei 2006.

 

 

                                                                                                           

Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,

 

Op grond van het reglement van orde van de gemeenteraad van Amersfoort, wil de BPA graag de volgende vragen aan het college van B&W stellen.

 

Amersfoort moet meedoen aan experiment Minister Peijs forenzenlocatie / gratis OV.

 

De Burger Partij Amersfoort (BPA) vraagt het college zich aan te melden als proeflocatie voor een experiment van minister Karla Peijs waarbij om files rond de stad te bestrijden forenzen die hun werkplek in Amersfoort hebben de gelegenheid wordt geboden gratis of goedkoper met het openbaar vervoer naar de keistad te reizen.

 

De BPA wijst op de vele verkeerscongesties op de A1 en A 28 en Amersfoortse aan- en afvoerwegen tijdens de spitsuren.”Een steeds nijpender verkeerssituatie die dringend vraagt om creatieve maatregelen”aldus de BPA.

Ook zou de maatregel een alternatief kunnen vormen voor de toegankelijkheid van de Amersfoortse bedrijventerreinen in Amersfoort-Noord en Isselt van uit het zuiden.

Om aan de groei van dit specifieke bereikbaarheidsprobleem iets te doen staat nu nog de mogelijke aanleg van de omstreden Westtangent nabij Birkhoven en Bokkeduinen op het politieke programma van Amersfoort. 

 

Voorts wijst de BPA milieuhinder voor de Amersfoortse wijken die langs de snelwegen A-1 en A-28b zijn gelegen en waar de gevaren voor de volksgezondheid als gevolg van uitstoot van gassen steeds meer onder druk komen te staan.

De BPA vindt een voortvarende houding van het gemeentebestuur noodzakelijk omdat zowel in raadsprioriteiten als in collegeprogramma de intentie wordt uitgesproken via gratis dan wel goedkoper openbaar vervoer mobiliteitsproblemen in Amersfoort aan te pakken en milieuoverlast door gemotoriseerd verkeer aan te pakken.

 

Via de Stemwijzer in de aanloop naar de verkiezingen van 7 maart 2006 liet maar liefst 78 % van de Amersfoortse bevolking weten voorstander te zijn van gratis openbaar vervoer. Meer dan 23.000 stembewuste Amersfoorters deden toen mee aan de stemwijzer.

 

 

Dit brengt ons tot de volgende vragen:

 

  1. Is het college bekend met het recente standpunt van minister Karla Peijs (Verkeer) dat de minister forenzen op enkele plaatsen, waar vaak files staan, tijdelijk gratis of goedkoop openbaar vervoer wil aanbieden?
  2. Deelt het college de opvatting van de fractie van de Burger Partij Amersfoort dat gezien de vele files en verkeerscongesties in en rond Amersfoort de keistad mede gezien de vele autoforenzen met de bestemming bedrijventerreinen een (flinke) bijdrage zou kunnen leveren aan de vermindering van verkeers- en milieuoverlast?
  3. Is het college bereid om Amersfoort aan te melden als forenzenlocatie die voor de door de minister bedoelde maatregelen in aanmerking komt en een lobby richting minister en ministeriële instanties te starten om de kansen dat Amersfoort daadwerkelijk hiervoor in aanmerking komt te vergroten?

 

In afwachting van uw spoedige antwoorden, namens de fractie van de Burger Partij Amersfoort ( BPA )

 

Hans van Wegen, fractievoorzitter.

 

 

 

_______________________________________________________________________________

 

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 20 juni 2006).

__________________________________________________________________________________

 

1.       Ja, wij zijn op de hoogte van de plannen van de Minister van Verkeer en Waterstaat

 

2.       Wij delen uw zorgen omtrent de fileproblematiek en de bijbehorende knelpunten ten aanzien van de verkeers- en milieuoverlast. Volgens ons heeft deze problematiek twee dimensies, te weten automobilisten die op de autosnelwegen in de file staan en de congestie op het gemeentelijke en provinciale wegennet binnen onze gemeente. Hoewel beide typen file enige verwantschap met elkaar tonen, kennen deze files belangrijke onderscheiden. Juist door voor beide groepen een op maat gesneden aanpak te ontwikkelen kan de groei van het autoverkeer –en daarmee van de congestie– worden afgeremd.

De forenzen die pendelen naar de bedrijventerreinen vormen een specifiek onderdeel van de doelgroep. Omdat de meeste bedrijventerreinen aan (afritten van) autosnelwegen gevestigd zijn en snelle OV-voorzieningen naar dergelijke locaties niet of onvoldoende realiseerbaar zijn zal het echter moeilijk zijn om juist deze doelgroep te bewegen om minder van de auto gebruik te maken. Te betwijfelen valt of het aanbieden van gratis openbaar vervoer bij deze doelgroep tot voldoende resultaat leidt.

 

3.       Wij zijn daar principieel te allen tijde toe bereid, doch achten de kans op een succesvolle lobby erg klein. De belangrijkste reden hiervoor is het gegeven dat de Minister de door haar op te zetten experimenten vooral wil inzetten voor het verminderen van files op autosnelwegen. Het aantal in de files op de A1 en A28 staande voertuigen met bestemming of herkomst Amersfoort is vele malen kleiner dan het aantal voertuigen dat de agglomeratie Utrecht of Amsterdam als herkomst of bestemming heeft. Het effect van een aanpak gericht op die doelgroep zal daarom zowel in omvang groter zijn als op een groter aantal plaatsen effect sorteren. Om die reden ligt het voor de hand dat de Minister eerder zal kiezen voor een experiment gericht op die doelgroep. Voor Amersfoort kan dat ook gunstige effecten hebben, want een vermindering van het aantal uit onze regio naar Utrecht en Amsterdam rijdende auto’s gedurende de spitsuren zal merkbaar bijdragen aan de doorstroming op de wegen rondom Amersfoort.

Om die reden zullen wij uw voorstel voorleggen aan de opdrachtgevers van de streeklijnvervoerders naar en langs Amersfoort.